Anmeldelse: «Mad Monster Party»

En dukkefilm med omtrent alle de klassiske skrekk ikonene. Igjen møter vi Varulven, Mummien, Frankenstein monsteret, Dracula, den usynelige mannen og mange andre. Dette er en film med dansende skjelletter, zombi-aper og plutselige utbrudd i sang. Ja, dette er relativt absurd.

Baron Frankenstein skal pensjonere seg og må gi bort titlen som lederen av den internasjonale monster foreningen. Hans utvalgte er ikke et monster, men hans eneste gjenlevende slekting. En klumsette nevø med en ekstrem mengde allergier og som aldri klarer å gjøre noe rett. Da medlemmer av foreningen får høre om dette begynner de å planlegge nevøens død.

Filmen kunne for all del ha vært mørkere. Mye blir rett og slett for barnslig. Spesielt på starten. Fikk nesten flashback til Postmann Pat da en noe utbrukt humor om klønette personer ble brukt for å sette opp nevøens karakter.  Men dette er en skrekk parodi og da er det heldigvis vanskelig å holde seg til sukkersøt humor. Filmen finner en viss brodd etterhvert og den skaper en enestående atmosfære.

En ting som plaget meg litt var at store deler av filmen er korte segmenter som fader ut etter en eller annen morsom kommentar eller handling. Dette ble noe repeterende og det var ikke alltid at det slo ann. Det virket som om de mente at vi skulle få noen ekstra sekunder til å le på, jeg synes ikke at de fortjente så mye ære. Men selv om de store latterbombene sjeldent kom satt jeg nærmest hele tiden med et lite glis rundt munnen.

Til syvende og sist er dette en rimelig gal film. Humoren er løs og relativt mørk, men på ingen måte truende. Atmosfæren er det beste med hele filmen. Følelsen av det absurde. Dette ble styrket av dukkeanimasjonen som vi så sjeldent ser på film. Gliset mitt ble bare større og større, og å se Boris Karloff i dukkeformat er en opplevelse i seg selv. Alt i alt en meget underholdende film med en atmosfære drar den opp til tross for noen mindre ujevnheter.

Karakter: 8/10
IMDb informasjon

Om filmgeneral